Funderar du på att söka farkostteknik?

Så roligt!

Studentliv!


På Teknis gör man såklart mycket mer än att bara plugga, och Flygsektionen är den del av studentkåren de som läser farkostteknik hör till. Flygsektionen arrangerar mottagning för de nya studenterna, håller pubar och gasquer (festliga sittningar), bedriver studiebevakning, och ser allmänt till att studietiden blir så kul som möjligt! KTH har en djup tradition av studentliv, och vår egen Flygsektion har anor till 1922, så det finns ingen brist på underhållning!

Vad är farkostteknik?


Farkostteknik är en civilingenjörsutbildning på fem år, som endast finns på KTH. Med tanke på namnet är det inte svårt att ana att mycket av kursinnehållet är lämpat för just farkoster som bilar, flygplan, båtar, och rymdskepp. Skenet kan dock bedra, och kursutbudet är inte på något sätt bara lämpat för farkoster. En större del av utbildningen rör dem inte alls! Det är en utbildning som av många studenter beskrivs lite som ett mellanting av maskinteknik och teknisk fysik, och den innehåller mycket klassiskt ingenjörskonst som matematik, mekanik, hållfasthetslära, med mera. Mer om utbildningen och kursutbudet hittas på KTH:s hemsida.

Så här säger studenterna på programmet


Årskurs 1 – Nelly Brodin

Hej allihopa!
Jag heter Nelly och går mitt första år på Farkostteknik.

Jag är egentligen inte speciellt farkostintresserad i grund och botten, så Farkostteknik var långt ifrån ett självklart val för mig. Men när jag läste om innehållet tyckte jag att kurserna lät intressanta och framför allt gillade jag att det fanns så många masterprogram att välja mellan. Det, och mitt intresse för matte och fysik, var i slutändan det som avgjorde!

Jag är hittills väldigt nöjd med mitt val. Det har varit kul att få bli del av flygsektionen och kunna engagera sig där samtidigt som vi bland annat har läst (förvånansvärt rolig) matte. Det bästa med flyg är att jag och mina klasskompisar ofta pluggar tillsammans, och jag blev positivt överraskad över hur många äldre flygare som gärna hjälper till om det är något vi fastnar på!

Om du gillar problemlösning och känner att fysik och matte är din grej, samtidigt som du vill vara del av en inbjudande och engagerad sektion tror jag verkligen att Farkostteknik är ett bra val!

Som en liten avslutning tänkte jag ge 3 fun facts om mig!
1. Jag HATAR ketchup
2. Jag har en tendens att överanvända ordet slay
3. Jag är svinbra på musikquiz (om det är låtar jag kan)

Ha det bäst!

//Nelly Brodin


Årskurs 2 – Eric Sanner

Jag heter Eric Sanner och går andra året på Farkostteknik. ???? Jag valde farkostteknik eftersom det finns väldigt många mastrar att välja mellan och jag visste inte vad jag ville läsa. ???? Jag visste väldigt lite om programmet och vad jag skulle läsa för något när jag valde, men i efterhand gjorde jag helt rätt val. ✨

Kurserna under andra året består till stor del av matte, fysik, mekanik och projekt. ???? Just projekten är det som särskiljer farkostteknik eftersom nästan alla kurser har någon typ av projekt. ????️ Projekten innebär oftast en tillämpning av teorin i kursen. De projekt som pågår just nu är ett i produktutveckling där en gokart ska designas och dimensioneras och ett i ljud och vibrationer där en ljuddämpare ska designas, dimensioneras och byggas. ????

Jag är även vice ordförande för Flygsektionen. ✈️ Att engagera sig i sektionen är jätteroligt eftersom det finns en stor gemenskap och att alla som vill, får vara med och engagera sig. ???? Som ny på KTH arrangeras det en mottagning två veckor i augusti, veckorna mellan upprop och skolstart. Mottagningen är jätterolig och något jag starkt rekommenderar alla att delta i. ???? Utöver massor av aktiviteter under mottagningen arrangerar KTH intromatte, en mattekurs som förbereder inför kommande mattekurser. ????


Årskurs 4 – William ’Kåhre’ Kåhre

Hej alla glada!

Jag är William ’Kåhre’ Kåhre och pluggar mitt 4:e år på Farkossteknik på Masterprogrammet Fordonsteknik.

När jag gick på gymnasiet så snackade jag med min SYV och sa något i stil med ”jag vill designa/bygga bilar och hojar” och då sa han att det finns EN utbildning i Sverige som låter som något som skulle passa mig perfekt. Så jag sökte till farkost och kunde inte blivit nöjdare!

Det visade sig att bil och hojdelen av mitt intresse fick tills jag började min master eftersom farkostteknik var så oerhört mycket bredare än bara bilar och motorcyklar. Bland annat fick jag designa och räkna på en ”stötbågsbur” i kolfiber till ett spårracingfordon i mitt kandidatexamensarbete.

Men idag så sitter jag med diverse områden av utvecklingen av bilar. Det jag inte riktigt hade förstått innan jag började plugga var hur mycket matte och fysik som behövs för att bygga en bil så ibland blir det lite överväldigande, men fortfarande svincoolt!Den här veckan sitter jag med att designa en simuleringsmodell för vår Volvo S90 testbil i fordonslabbet, innan jul gjorde byggde vi en annan modell för styrningen av en hybriddrivlina, och gjorde vindtunnelexperiment på en bilmodell. Men man behöver ju också utvärdera modellerna man bygger så vi har flera gånger åkt till flygfält och kört vår testbil till gränsera!

Men man pluggar ju inte bara på det här stället och en av mina personliga favoritsaker som vi gör är att vi åker till Åre en gång per år tillsammans och invaderar backana med frackarna! Sen har vi både baler och sittningar också som också är sjukt kul!

Jag fick helt enkelt allt jag hoppades på och lika mycket till som jag inte visste att jag skulle hoppas på! Sammanhållningen på flygsektionen är hur bra som helst och man har skaffat sig mer än en vän för livet.


Årskurs 5 – Sofia Franzel

Tja! Sofia Franzel (T-19) här ✨ Jag går i femman på farkostteknik och andra året på mastern i tillämpad matematik, med inriktning på statistisk inlärning och dataanalys. Det jag lär mig om är hur maskininlärning och statistik fungerar, hur man hanterar stora mängder data, algoritmer, komplexitet och så vidare. Det är väldigt spännande att jobba med olika maskininlärningsalgoritmer och se hur matte används för att optimera resultaten. På vårt program finns ett stort antal masters att välja mellan och matte är bara en av alla möjliga vägar! Jag valde programmet just av den anledningen och att utbildningens första tre år har ett stort fokus på matte och fysik. Vad jag inte visste när jag sökte var vilket fantastiskt studentliv som väntade och den gemenskapen jag funnit i Flygsektionen är jag evigt tacksam över. Inom sektionen har jag engagerat mig på många olika sätt, bland annat har jag tidigare varit klubbmästare/barchef och ansvarig för hemsidan (flygsektionen.se, tips!). Gillar du matte, mekanik, vill ha många masters att välja bland och är nyfiken på vår sektion så är det farkostteknik du ska välja! Många kramar, jag hoppas att vi ses i höst! ????❤️

Bildbeskrivningar (observera att vissa bilder inte kom med här, men finns på instagram!):
???? Det här är jag! ???? Så här kan det se ut när jag pluggar ???? Ett projekt jag hade i en kurs gick ut på att man med olika maskininlärningsmetoder skulle optimera sina val när man spelar Blackjack. Jag har jobbat som Blackjack-dealer i många år så jag tyckte att det var lite extra roligt! ???? I en annan kurs hade jag ett mästarprov där en av uppgifterna innebar att man skulle skapa en algoritm för att lösa det beskrivna problemet, där fokuset låg på tidskomplexiteten/hur tidskrävande algoritmen är i relation till storleken på indatan ???? En ganska filosofisk slide från en föreläsning i en mattekurs ???? Här står jag i vår bar Arquen och häller upp öl! ???? Det här var ett projekt där vi med verklig data från pandemin våren 2020 skulle använda datorintensiva metoder för att med hjälp av statistik kunna dela in en period på några månader i fyra olika delar där spridningen av viruset såg ut på olika sätt. Väldigt intressant ???? Så här kan det se ut i vår sektionslokal T-Centralen när det är fest!

Vill du veta mer?


Om studierna? Kontakta studienämndsordförande: sno@t.kth.se
Om Flygsektionen? Kontakta ordförande: ordf@t.kth.se