Så roligt!

Studentliv!
På Teknis gör man såklart mycket mer än att bara plugga, och Flygsektionen är den del av studentkåren de som läser farkostteknik hör till. Flygsektionen arrangerar mottagning för de nya studenterna, håller pubar och gasquer (festliga sittningar), bedriver studiebevakning, och ser allmänt till att studietiden blir så kul som möjligt! KTH har en djup tradition av studentliv, och vår egen Flygsektion har anor till 1922, så det finns ingen brist på underhållning!
Vad är farkostteknik?
Farkostteknik är en civilingenjörsutbildning på fem år, som endast finns på KTH. Med tanke på namnet är det inte svårt att ana att mycket av kursinnehållet är lämpat för just farkoster som bilar, flygplan, båtar, och rymdskepp. Skenet kan dock bedra, och kursutbudet är inte på något sätt bara lämpat för farkoster. En större del av utbildningen rör dem inte alls! Det är en utbildning som av många studenter beskrivs lite som ett mellanting av maskinteknik och teknisk fysik, och den innehåller mycket klassiskt ingenjörskonst som matematik, mekanik, hållfasthetslära, med mera. Mer om utbildningen och kursutbudet hittas på KTH:s hemsida.

Så här säger studenterna på programmet


Årskurs 2 – Nelly Brodin
Hej allihopa!
Jag heter Nelly och går mitt andra år på Farkostteknik.
Jag är egentligen inte speciellt farkostintresserad i grund och botten, så Farkostteknik var långt ifrån ett självklart val för mig. Men när jag läste om innehållet tyckte jag att kurserna lät intressanta och framför allt gillade jag att det fanns så många masterprogram att välja mellan. Det, och mitt intresse för matte och fysik, var i slutändan det som avgjorde!
Jag är hittills väldigt nöjd med mitt val. Det har varit kul att få bli del av flygsektionen och kunna engagera sig där samtidigt som vi bland annat har läst (förvånansvärt rolig) matte. Det bästa med flyg är att jag och mina klasskompisar ofta pluggar tillsammans, och jag blev positivt överraskad över hur många äldre flygare som gärna hjälper till om det är något vi fastnar på!
Om du gillar problemlösning och känner att fysik och matte är din grej, samtidigt som du vill vara del av en inbjudande och engagerad sektion tror jag verkligen att Farkostteknik är ett bra val!
Som en liten avslutning tänkte jag ge 3 fun facts om mig!
1. Jag HATAR ketchup
2. Jag har en tendens att överanvända ordet slay
3. Jag är svinbra på musikquiz (om det är låtar jag kan)
Ha det bäst!
//Nelly Brodin


Årskurs 4 – Kalle Flintberg
Hej! Jag heter Kalle och går fjärde året på Farkostteknik. Jag är från början från Norrköping och har alltså flyttat till Stockholm för att börja plugga här.
Jag valde farkost främst för att jag alltid gillat fysik och matte. Nu i Maj ska vi i trean välja master, det ska bli spännande! Jag lutar just nu mot tillämpad matematik med spåret datavetenskap, något jag fått upp ögonen för under mitt kandidatexamensarbetet inom maskininlärning. Det är en av de stora fördelarna med farkost, det ger möjligheten att nischa in sig på många olika områden.
Att hitta boende i Stockholm om man flyttar hit är enklast genom SSSB. Hos SSSB kan du samla 90 ködagar innan du börjar plugga och i Kungshamra eller på Lappis kan man med lite tur få ett korridorsrum för de 90 dagarna. Minimum är mellan 1-4 dagar och genomsnittet ligger runt 190dagar!
Utöver plugget finns en hel del att göra på KTH och inte minst inom flygsektionen. Under 1an och 2an engagerade jag mig i studienämnden och utanför sektionen är jag med i KTH innovation där jag utvecklar en hemsida för mattestudier på gymnasienivå.
Hoppas vi syns till hösten!
Årskurs 5 – William ’Kåhre’ Kåhre
Hej alla glada!
Jag är William ’Kåhre’ Kåhre och pluggar mitt 5:e år på Farkossteknik på Masterprogrammet Fordonsteknik.
När jag gick på gymnasiet så snackade jag med min SYV och sa något i stil med ”jag vill designa/bygga bilar och hojar” och då sa han att det finns EN utbildning i Sverige som låter som något som skulle passa mig perfekt. Så jag sökte till farkost och kunde inte blivit nöjdare!
Det visade sig att bil och hojdelen av mitt intresse fick tills jag började min master eftersom farkostteknik var så oerhört mycket bredare än bara bilar och motorcyklar. Bland annat fick jag designa och räkna på en ”stötbågsbur” i kolfiber till ett spårracingfordon i mitt kandidatexamensarbete.
Men idag så sitter jag med diverse områden av utvecklingen av bilar. Det jag inte riktigt hade förstått innan jag började plugga var hur mycket matte och fysik som behövs för att bygga en bil så ibland blir det lite överväldigande, men fortfarande svincoolt!Den här veckan sitter jag med att designa en simuleringsmodell för vår Volvo S90 testbil i fordonslabbet, innan jul gjorde byggde vi en annan modell för styrningen av en hybriddrivlina, och gjorde vindtunnelexperiment på en bilmodell. Men man behöver ju också utvärdera modellerna man bygger så vi har flera gånger åkt till flygfält och kört vår testbil till gränsera!
Men man pluggar ju inte bara på det här stället och en av mina personliga favoritsaker som vi gör är att vi åker till Åre en gång per år tillsammans och invaderar backana med frackarna! Sen har vi både baler och sittningar också som också är sjukt kul!
Jag fick helt enkelt allt jag hoppades på och lika mycket till som jag inte visste att jag skulle hoppas på! Sammanhållningen på flygsektionen är hur bra som helst och man har skaffat sig mer än en vän för livet.


Vill du veta mer?
Om studierna? Kontakta studienämndsordförande: sno@t.kth.se
Om Flygsektionen? Kontakta ordförande: ordf@t.kth.se